Werfverkeer van Stad Geel gespot aan Sint-Dimpnaplein bij aanvang school.  Op maandagochtend trok een delegatie van de werkgroep mobiliteit van Open Vld Geel tussen 7u30 en 8u45 naar het Sint-Dimpnaplein om het zware vrachtverkeer in kaart te brengen. Koen Maes, Johan Coppens en Lieselotte Thys telden 68 grote vrachtwagens en 4 tractoren:

"Tot onze ontsteltenis moeten de dienstvoertuigen van de stad hier nog bijgeteld worden. Tel er dus gerust nog 3 grote vrachtwagens, 2 werfvoertuigen met aanhang en twee graaftractoren van de stad Geel bij."

"Open Vld heeft tijdens de campagne beloofd dat we het dossier rond de mobiliteit in Sint-Dimpna zouden blijven opvolgen en het stadsbestuur regelmatig zouden wijzen op hun verantwoordelijkheid.

Om de verkeerssituatie beter te begrijpen besloten we met een aantal Open Vld'ers om een eigen telling van het zware vrachtverkeer te organiseren. We zijn van plan om dit op regelmatige tijdstippen te herhalen." zegt Koen Maes.

Op een tijdspanne van 1 uur en 15 minuten werden er maar liefst 68 grote vrachtwagens en 4 grote tractoren geteld. Schoolbussen en bussen van De Lijn werden niet mee geteld.

Dat er veel vrachtwagens door de dorpskern van Sint-Dimpna rijden is uiteraard niks nieuws. Ook bij aanvang en aan het einde van de schooldag is het opletten geblazen. De verkeerssituatie in Sint-Dimpna is niet alleen onveilig maar ook ongezond.

De regionale ontsluiting kan op langere termijn een oplossing bieden maar gezien dit niet voor de eerste jaren zal zijn dringt een tijdelijke oplossing zich op. Het draagvlak is groot, zowat iedereen is vragende partij om hier dringende maatregelen te nemen.

In de vorige legislatuur stelde Open Vld reeds voor om een herenakkoord af te sluiten met de transportsector en de bedrijven om zwaar vrachtverkeer te weren bij aanvang en aan het einde van de schooldag.

Er werd door de stad Geel eerder dit jaar een eerste stap in de goede richting gezet met het Charter rond Werftransport. Wat de delegatie van Open Vld dus niet had verwacht was dat ze ook zwaar dienstvervoer van de Stad Geel zouden moeten bij rekenen in hun telling.

"Tussen 7u45 en 8u45 zagen we tot onze grote verbazing werfverkeer van de Stad geel over het drukke kruispunt rijden, en dit ondanks het Charter Werftransport dat de stad eerder dit jaar ondertekende. We zagen graafvoertuigen, vrachtwagens en werfcamionettes passeren.

Op het moment dat de meeste lagere schoolkinderen aankwamen zagen we zelfs een vrachtwagen uit het Laar komen." Verduidelijkt een ontstelde Lieselotte Thys. "Ik kon oprecht mijn ogen niet geloven. Dit brengt het totaal tot meer dan 70 vrachtwagens, dit terwijl de stad toch zelf het goede voorbeeld zou moeten geven."

Het is al erg genoeg dat de ontsluiting van de ring nog jaren op zich zal laat wachten. Het is onbegrijpelijk dat er na 9 maanden nieuw bestuur nog steeds geen herziening van het mobiliteitsplan te bespeuren valt. Het is bovendien zo dat er deze maand al meerdere ongevallen geweest zijn in Sint-Dimpna. En toch blijven maatregelen vanuit het bestuur uit.

Bovenop dit alles moeten de Gelenaars het er nu ook nog eens bijnemen dat de stad haar eigen akkoord niet respecteert.

Eigen voertuigen van de stad dragen actief bij tot de onveilige en ongezonde situatie aan het Sint-Dimpnaplein. Dit is voor Open Vld Geel onaanvaardbaar en daarom zullen zij het agenderen op de aankomende gemeenteraad.'